Tuesday, 9 May 2017

Tunggu Sekejap, aku juga ingin berlari

Teks: Aminah Hafizah
Foto: Aminah Hafizah

Tunggu sekejap,
wahai kawan, 
kerana hari 
masih hujan...

Lagu ini berlegar di kepala. Beralun seperti memesankan sesuatu. Dan aku mencuba menulis entri pertama blog dengan nama sebenarku ini. 

Terima kasih kepada Puan Masayu kerana memberi ruang diri ini belajar menulis blog secara betul dan konsisten. Selama ini aku menulis secara hentam saja dan membuat entri ikut suka hati. Berpandukan tunjuk ajar Puan Masayu dan keluarga besar Akademi Bekerja Dari Rumah, insyaallah aku berjaya memiliki blog yang sebenar. 

Apakah cita-cita surirumah sepenuh masa yang tidak pandai berniaga ini? Sewaktu Puan Masayu bertanya apakah aku ada menjalankan apa-apa perniagaan, aku terkedu. Betul betul suri rumah sepenuhnya. Akulah itu. Akulah itu wanita yang bergantung sumber dengan suami. 

Apakah keinginan seorang anak kota yang sampai ke sebuah daerah asing ini? Dengan hanya berbekal cinta dan keyakinan kepadaNya aku membuat keputusan berhijrah meninggalkan tempat kelahiran, taman membesar dan lubuk mencari rezeki ke sini. Ya, menjadi suri hati seorang suami.

Apakah yang aku cari? Dalam sendiri di tempat baru berteman sahabat baik yang kini bergelar suami.

Apakah yang aku ingin jadi sepanjang menjalani usia pinjaman Allah swt kepada sebatang tubuh ini?

Semua persoalan ini bermain di fikiran, saat melihat hidup teman-teman lain yang lebih jauh ke hadapan. Lebih berjaya, lebih kaya, dan semoga mereka juga lebih bahagia. 

Aku ingin menguatkan hati agar dapat menjadi lebih berdikari dan berjaya. Biarlah lambat dan tempang langkahku, aku tidak mahu lagi berhenti. Aku mahu berjalan selagi Allah swt meminjamkan keupayaan.

InsyaAllah. Dialah yang meminjamkan kekuatan dan kepadaNya kita memohon kejayaan.
Aku tinggalkan kalian dengan gambar ini. Aku bangga menjadi sebahagian penduduk daerah ini.


Sungai Galas, Gua Musang. 


Sampai ketemu lagi.

Aminah Hafizah, 
Belajar mensyukuri.

No comments:

Post a Comment