Sunday, 4 June 2017

Mengatasi Anak Suka Berebut

Musim perayaan yang bakal tiba pasti dinantikan semua. Inilah peluang semua ahli keluarga berhimpun bertanya khabar dan mengeratkan silaturahim. 

Bagaimana dengan anak-anak kecil kita? Sudahkah kita mempersiap kemahiran bergaul dan komunikasi sesuai usia mereka?

Ibubapa sering berdepan dengan anak yang sukar bertolak ansur dan enggan berkongsi dengan insan di sekeliling mereka. Sedangkan inilah sikap yang penting diamalkan dalam hidup berkeluarga.

Apatah lagi bila berkumpul sesama saudara mara. Kita pasti tak lupa seronoknya berkumpul dan bermain bersama saudara mara di rumah atuk. Berkongsi mainan, pinjam meminjam basikal hinggalah menikmati aiskrim bersama.

Ikuti panduan mendidik anak berkongsi.

1.Pupuk sifat berkongsi

Sifat mudah berkongsi dalam diri anak-anak harus dipupuk sejak kecil. Anak kecil mudah dibentuk, amalan kebiasaan akan menjadi tabiat baik kepada diri mereka.Jika membelikan sesuatu makanan contohnya, biasakan tanya kepada anak-anak, "Boleh beri ayah sedikit?"
Ucapkan terima kasih apabila anak sudi berkongsi sebagai tanda penghargaan. Anak yang diajar berkongsi membesar menjadi insan yang prihatin dengan insan sekelilingnya, pemurah dan tidak bersifat individualistik.

2. Anjurkan makan bersama

Sifat anak kecil yang sukar berkongsi memang memeningkan. Apatah lagi apabila berkumpul dengan sanak saudara. Perebutan mainan misalnya sering menimbulkan rasa tidak senang. Cuba amalkan berkongsi makanan. Hidangan di dalam talam misalnya dapat memupuk semangat kebersamaan dalam diri anak-anak. Selain dapat dididik berkongsi,  perasaan kasih sayang sesama ahli keluarga pasti bertambah erat.

3. Usah mewahkan anak.

Tip ini dikongsikan oleh emak. Jika anak terlalu dimewahkan dengan kemewahan dan sentiasa dipenuhi kehendaknya, peribadinya terbentuk untuk sentiasa memiliki. Apabila sekali kehendaknya tidak dipenuhi, anak akan mendesak dan meragam. Adakalanya kita perlu mengajar anak melalui perasaan kecewa dan tidak mencapai kehendaknya. Jelaskan kepada anak sebabnya dengan baik. Dengan itu dia belajar menghargai apabila memiliki dan berbagi apabila melihat orang lain yang kekurangan. Ini juga melatihnya mudah berkongsi dan lebih prihatin dengan perasaan orang lain.

Semoga tip ringkas ini menjadi panduan kita dalam mendidik anak mudah berkongsi bukan saja dengan ahli keluarga malah rakan-rakan juga.

No comments:

Post a Comment