Tuesday, 6 June 2017

Ramadan di Kampung halaman

Alhamdulillah  Allah mengizinkan aku pulang berpuasa bersama Emak  di rumahnya. Terima kasih suami kerana memberi diri ini ruang bersama insan yang paling berjasa dalam hidupku. Terima kasih memanjangkan kegembiraan.

Sudah lama berpindah tempat,  siapa yang tidak rindu kampung halaman tempat membesar? Terutama dalam suasana bulan penuh barkah ini. Terkenang memori berpuasa ketika kecil. Hidangan masakan arwah ayah dan emak untuk kami. Suasana berterawikh di surau taman perumahan yang syahdu. Terkenang ramai pakcik makcik jiran tetangga yang sudah kembali kepadaNya. Saf yang sudah berganti jemaah. Jika dulu kami masih hijau remaja,  kini sudah jadi orang dewasa tulang belakang kariah. Warga tuanya jika dulu gagah aktif bermasyarakat kini sudah ramai yang uzur dan bersolat di kerusi. Begitulah putaran masa.

Alhamdulillah dapat berkumpul adik beradik yang mana diberi kesempatan. Walaupun masih tidak cukup korum, meriahnya tetap terasa. Kami bersederhana saja dalam hidangan berbuka. Yang penting rasa seronok bersama.

Berpuasa di tempat suami dan bandar kelahiran ini banyak juga bezanya.

Semalam aku berkesempatan memandu ke pasaraya. Sebab aku uzur jadi aku mencuri ruang masa untuk membawa anak keluar setelah seharian terperap di rumah. Kami keluar ambil angin saja. Aku juga mencari roti puri. Teringin mengalahkan orang mengidam. Apakan daya di restoran kegemaran sudah tiada kawasan parkir. Semua penuh dengan kereta. Rata-ratanya anak muda berkumpul menikmati hidangan, berbual dan menonton filem di layar besar. Ya Allah mereka semua ini tidak berterawikh kah? 

Aku akhirnya menuju ke sebuah restoran lain. Suasananya masih sama. Terpenuh dengan pelanggan melayu islam dan orang muda belia belaka.

Tiba-tiba hati pilu. Alangkah ruginya kita tidak merebut ganjaran ramadhan yang Allah janjikan?  Ampunkanlah aku yang bersangka-sangka. Semoga kita semua diberi hidayah dan masih ada ruang kesempatan untuk merebut  keberkatan ibadah dalam bulan mulia ini.

No comments:

Post a Comment