Wednesday, 10 May 2017

Jangkitan di Mulut Bayi : Oral Thrush

Teks: Aminah Hafizah
Gambar: Google dan Aminah Hafizah

Sejak kelmarin aku perhatikan Anis seperti tidak selesa menyusu. Dia juga kerap meragam ketika makan. Walaupun makanan kesukaannya yang lembut dan sedap. Sesudu dua dia sudah merengek.

Apa yang tidak kena?

Ketika dia menangis aku ternampak tompok putih di atas lidahnya. Mungkin sisa susu yang melekat. Aku ambil kain napkin yang dibasahkan dan cuba membersihkannya. Beberapa kali mencuba, sisa susu tidak juga boleh hilang. Anis bertambah merengek kerana tidak selesa mulutnya dijolok sesuatu secara paksa.

Aku cuba mencari info, kebiasaannya berpandukan Google. Manalah tahu ada kaedah lain membersihkan sisa susu basi di lidah bayi.

Tapi aku menemui kemungkinan yang lain. Bukan sisa susu tapi sejenis jangkitan dalam mulut atau Oral Thrush. Aku belek dan teliti dalam mulut Anis. Ada di dinding pipi dan di bawah bibir juga.

Ya Allah, bagaimana aku boleh terlepas pandang? Apakah kelalaianku sehingga Anis dijangkiti kulat begini?

Setelah berbincang dengan suami, kami membawa Anis ke klinik kesihatan. Doktor bertanyakan satu dua soalan berkaitan dan memberikan panduan menjaga mulut bayi. Antaranya ialah selepas menyusukan bayi atau memberi makan, sentiasa basuh mulut bayi dan lapkan lidahnya supaya bebas dari sisa makanan. Untuk menghilangkan kulat ini, doktor juga menyarankan aku menggunakan air garam untuk membersihkan mulut Anis.

Ubat yang diberikan doktor ialah sejenis ubat sapu yang selamat ditelan - Nystatin. Caranya ubat diberi sebelumwaktu makan. Boleh guna penitis, tetapi aku selesa guna jari (pastikan bersih, ya) ubat disapukan di dalam mulut bayi dan biarkan berada di dalam mulut selama yang boleh.

Alhamdulillah setakat catitan ini ditulis, aku perhatikan mulut Anis semakin bersih dari tompok-tompok putih itu.

Sedikit pengkongsian melalui hasil bacaanku yang telah diringkaskan untuk panduan bersama; 

Apakah Oral Thrush?

Sumber Gambar : Google 

Sejenis jangkitan kulat, dapat dilihat jelas berwarna putih dan berkerat. Kulat jenis candida albicans ini menjangkiti bahagian dalam tubuh seperti lidah, bibir dan bahagian dalam pipi. Bayi berusia bawah dua tahun lebih kerap dijangkiti kerana sistem pertahanan tubuh yang masih lemah.

Tip menghindari Oral Thrush.
  • Sentiasa pastikan kebersihan oral bayi anda. Bayi yang sudah merangkak selalunya gemar mengutip benda di atas lantai dan memasukkan ke dalam mulut. Awasi bayi anda sebaiknya.
  • Berikan bayi minum air kosong selepas minum susu atau makan. Ini untuk membersihkan sisa makanan dan susu yang terlekat atau tertinggal di dalam mulut bayi.
  • Jika anda menyusu bayi, pastikan puting susu dibersihkan telebih dahulu sebelum menyusukan bayi.
  • Jika bayi anda menyusu botol, sterilkan botol susu dan juga puting susu. Gantilah puting susu dengan kerap terutama apabila ada kerak susu di puting botol. 
  • Jika anak menggunakan puting, fruit feeder, teether  sentiasa sterilkan kerana banyaknya kuman yang terdapat di persekitaran yang boleh masuk ke dalam mulut bayi anda. 
Tip membersih mulut bayi

Disebabkan Anis sudah ada beberapa batang gigi, aku gunakan alat ini untuk menggosok gigi dan gusinya supaya bebas dari sisa makanan dan kotoran. Aku beli di kedai barangan bayi, jenama Pureen dan cuma RM 6.90. Pada aku ia lebih mudah digunakan dan dibersihkan cuma bersedia dengan kemungkinan anda akan digigit. 😅



Sumber rujukan: 





No comments:

Post a Comment